Sviatosť pomazania chorých

Cirkev verí a vyznáva, že medzi siedmimi sviatosťami je jedna sviatosť osobitne určená na to, aby posilňovala tých, čo sú skúšaní chorobou. Je to pomazanie chorých: ‚Toto sväté pomazanie chorých ustanovil náš Pán, Ježiš Kristus, ako skutočnú a pravú sviatosť Nového zákona. Marek ju síce naznačil, ale Jakub, apoštol a Pánov brat, ju veriacim odporučil a urobil známou.
Katechizmus Katolíckej cirkvi 1511

Prijímateľ sviatosti pomazania chorých

V Jakubovom liste sa píše, že pomazanie sa má udeliť chorým na úľavu a na spásu. Preto sa má udeľovať so všetkou horlivosťou a starostlivosťou veriacim, ktorí sú pre chorobu alebo starobu v nebezpečenstve smrti. Na posúdenie vážnosti ochorenia stačí rozumný, čiže pravdepodobný úsudok, pričom sa treba vyhnúť akejkoľvek úzkostlivosti. Nie v „posledných chvíľach života“, ale už vtedy, keď veriaci pre svoju chorobu začína byť v nebezpečenstve smrti. Extrema unctio neznamená časový extrém, ale krajnú účinnosť, čiže situáciu, v ktorej človek ráta aj so smrťou.

Opakovanie pomazania – táto sviatosť sa môže opakovať, ak chorý po prijatí pomazania vyzdravel a znovu upadol do ťažkej choroby, alebo ak sa počas trvania tej istej choroby nebezpečenstvo stalo vážnejším.

Operácia – pred operáciou sa sväté pomazanie môže udeliť chorému vždy, keď dôvodom samej operácie je nebezpečná choroba.

Starci – sväté pomazanie sa môže udeliť aj starým ľuďom, ktorí značne upadli na sile, hoci nevidieť, že by boli nebezpečne chorí. Samotné poberanie starobného, invalidného, vdovského, alebo výsluhového dôchodku nie je dôvodom pre prijímanie sviatosti pomazania chorých.

Deti – sväté pomazanie sa má udeliť aj deťom, a to vtedy, keď používajú rozum natoľko, že ich táto sviatosť môže posilniť. V pochybnostiach, či dosiahli užívanie rozumu, sviatosť sa má udeliť. /KKP, kan. 1005/ V praxi to znamená, že dieťaťu, ktoré má také poznanie o sviatostiach, že môže prijať Eucharistiu, možno udeliť sviatosť pomazania, keď má vážnu chorobu. V nebezpečenstve smrti aj mladším, hoci aj v pochybnosti, či dosiahli užívanie rozumu.

V bezvedomí– túto sviatosť treba udeliť aj tým, čo upadli do bezvedomia alebo prestali používať rozum, ak možno predpokladať, že keby boli pri vedomí, ako veriaci by ju aspoň implicitne žiadali.

Podmienečné pomazanie – ak volajú kňaza k chorému, ktorý už umrel, tak už nemožno udeliť sviatosť pomazania. Treba sa modliť, aby mu Pán Boh odpustil hriechy a milostivo prijal do svojho kráľovstva.

Ak je pochybnosť, či ešte žije, alebo je už skutočne mŕtvy, kňaz mu má udeliť pomazanie chorých. V zmysle KKP, kan. 1005, ak nie je istota, či človek je ešte živý alebo nie, pomazanie chorých sa udeľuje bez podmienky, tzn. bez slov „ak si živý“ /pozri: Pomazanie chorých a pastoračná starostlivosť o nich, Spolok sv. Vojtecha Trnava 2010, s. 115, kapitola: Podmienečné pomazanie/ Pomazanie chorých sa nemá udeliť tým, ktorí tvrdošijne zotrvávajú v zjavne ťažkom hriechu. /KKP kan. 1007/

Farnosť

Sviatosti

Sviatosť Eucharistie
Eucharistia je prameň a vrchol celého kresťanského života. Obsahuje celé duchovné dobro Cirkvi, totiž samého Krista.
ZISTIŤ VIAC
Sviatosť birmovania
Birmovanie zdokonaľuje krstnú milosť. Je to sviatosť, ktorá dáva Ducha Svätého, aby nás hlbšie zakorenil v Božom synovstve a pomáhal nám vydávať svedectvo o kresťanskej viere.
ZISTIŤ VIAC
Sviatosť manželstva
Sviatosť manželstva je znakom spojenia Krista a Cirkvi. Milosť sviatosti zdokonaľuje ľudskú lásku manželov, posilňuje ich nerozlučiteľnú jednotu a posväcuje ich na ceste do večného života.
ZISTIŤ VIAC
Sviatosť zmierenia
Hriech je predovšetkým prerušením spoločenstva s Bohom. Pokánie – obrátenie prináša súčasne Božie odpustenie a zmierenie s Cirkvou, čo liturgicky vyjadruje a uskutočňuje sviatosť zmierenia.
ZISTIŤ VIAC
Pomazanie chorých
Cirkev verí a vyznáva, že medzi siedmimi sviatosťami je jedna sviatosť osobitne určená na to, aby posilňovala tých, čo sú skúšaní chorobou. Je to sviatosť pomazania chorých.
ZISTIŤ VIAC